Ny rapport samler forslag fra Nationalt Forum for Ung Sundhed på Madens Folkemøde

Ny rapport samler forslag fra Nationalt Forum for Ung Sundhed på Madens Folkemøde

En ny rapport samler mere end 30 forslag til, hvordan unges sundhed kan styrkes – udviklet i fællesskab af unge, politikere, sundhedsorganisationer og erhvervsliv.

Unges sundhed er under pres. Færre unge spiser sundt og flere børn og unge lever med overvægt, mens markedsføring og manglende adgang til sunde alternativer påvirker deres sundhed og trivsel. Derfor blev Nationalt Forum for Ung Sundhed lanceret på årets Madens Folkemøde 2026 med støtte fra finansloven.

"Udviklingen i unges sundhed er bekymrende, og der findes ikke én enkelt løsning. Vi har samlet aktører på tværs af sektorer for at udarbejde konkrete forslag, der kan være med til at gøre en reel forskel. Vi har nemlig brug for handling nu. Derfor er forhåbningen også, at forslagene lander på den nye sundhedsministers skrivebord som en vigtig mærkesag", siger folkemødedirektør Jeppe Bo Pedersen.

For at vende udviklingen inden for ung sundhed samlede Nationalt Forum for Ung Sundhed eksperter, politikere, fødevarebranchen, sundhedsorganisationer og unge for at debattere udfordringerne og udvikle forslag til handling.

Resultatet er en rapport, der samler otte centrale udfordringer for unges sundhed samt mere end 30 løsningsforslag udviklet gennem debatter og workshops på forummet. Forslagene spænder blandt andet over regulering, uddannelse og inddragelse af unge.

Fokus på inddragelse af unge Forslagene dækker flere områder inden for unges sundhed og sætter fokus på alt fra madvaner og tilgængelighed til sociale medier og fællesskaber. Blandt forslagene i rapporten indgår også forskellige former for regulering som mulige værktøjer til at styrke unges sundhed. Det kan være i form af en 16 års aldersgrænse på energidrikke samt hæve aldersgrænsen fra 15 til 18 år for markedsføring af fødevarer med højt indhold af salt, sukker og fedt.

Men rapporten understreger også, at løsningerne kræver samarbejde på tværs og at inddragelse af unge er afgørende.

"Hvis vi skal vende udviklingen i unges sundhed, kræver det også bedre rammer, stærkere ungefællesskaber og reelle muligheder for at få indflydelse på de beslutninger, der påvirker vores hverdag", siger Madicken Luther, formand i Danske Skoleelever og deltager ved Nationalt Forum for Ung Sundhed.

Forslagene lægger vægt på større kulturændringer i skolerne og i unges adgang til medbestemmelse. Blandt andet sættes der fokus på en styrket madkundskabsundervisning, bedre adgang til friskt drikkevand og større inddragelse af unge gennem lokale ungeråd i kommunerne.

Løsningsforslagene er sendt til Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg samt Miljø- og Fødevareudvalg, og skal derudover fungere som inspiration og udgangspunkt for aktører, der arbejder med unges sundhed. Løsningerne vil også blive brugt i det videre arbejde med forummet i nyt samarbejde mellem Madens Folkemøde, Ungdomsbureauet, Madkulturen og Center for Sundt Liv og Trivsel.


Fakta

  • Find kataloget Nationalt Forum for Ung Sundhed om udfordringerne i unges sundhed samt over 30 konkrete løsningsforslag på udfordringerne her
  • Madens Folkemøde blev afholdt 21.-23. maj 2026 i Nykøbing Falster. Læs mere her. Næste Madens Folkemøde finder sted 20.–22. maj 2027, hvor Nationalt Forum for Ung Sundhed vil blive afholdt igen.
  • Kataloget er udarbejdet på baggrund af debatter, oplæg og workshops på Nationalt Forum for Ung Sundhed under Madens Folkemøde 2026.
  • Læs mere om Nationalt Forum for Ung Sundhed her
  • Madens Folkemøde var blandt andet støttet af Guldborgsund Kommune, Region Sjælland, SJF Bank, Business Lolland-Falster, Visit Lolland-Falster, DI Fødevarer, Landbrug & Fødevarer, MENY, REFA, Coor, Comwell Hotels og De Samvirkende Købmænd.