Tre ud af fire danskere vil gerne leve sundere, men mange savner inspiration til at ændrevaner. Derfor går Lidl og Madens Folkemøde igen i år sammen om at sætte scenen for debatter og ny viden om sundhed – og denne gang bliver det blandt andet med gensidig inspiration fra grænselandet mod syd.

15.-17. maj rykker Madens Folkemøde ind i Nykøbing F, og for andet år i træk forventes Sundhedsscenen at blive et af de helt store trækplastre:

Det var meget opløftende at opleve engagementet til Sundhedsscenen fra både branchen og forbrugerne sidste år, og vi er overbeviste, at interessen kun er steget. Derfor har vi i år arrangeret endnu flere debatter med sundhed som omdrejningspunkt, og så glæder vi os blandt andet til at fåbesøg fra Tyskland til gensidig inspiration,” fortæller Claus Krogh, der er Head of CorporateAffairs i Lidl, og uddyber:

I år har vi inviteret vores kollega Hans Martin Hermann fra Lidl Tyskland, fordi der er meget vi kan lære af hinanden. I Danmark kan vi blive inspirerede af Tysklands evne til at skabe vækst og salg af økologiske og plantebaserede fødevarer, og vice versa kan Tyskland lære noget af vores evne til at facilitere åben dialog og debat – særligt på en arena som Madens Folkemøde, hvor hele fødekæden fra producent til forbruger deler viden og indsigter,” siger Claus Krogh og runder af:

Som dagligvarekæde kender vi til den virkelighed, der hver dag udspiller sig i indkøbskurven, og vi kan se, at forbrugerne gerne vil træffe sundere og mere bæredygtige valg, når de handler ind. Det vil vi gerne inspirere til og dele viden om for at skabe bedre vilkår for netop dét både i vores butikker og i samfundsdebatten”.

Fra ultraforarbejdet mad til mindful drinking
Hos Madens Folkemøde har de også tydeligt mærket appetitten på alt, der handler omsundhed:

”I de seks år folkemødet har eksisteret, er det et af de emner, som vi har mærket den hurtigst voksende interesse for. Jeg tror, det skyldes, at mange har svært ved at navigere i den jungle, det er at købe ind, hvis man både vil gøre noget godt for sig selv og for planeten,fortæller direktør for Madens Folkemøde, Stine Lolk, og fortsætter:

Vi lever i en tid, hvor nogen lever af takeaway og andre søger mod ultra-skræddersyede diæter, og det kan være komplekst at gennemskue, hvad der sundest. Så på årets folkemøde glæder vi os til atdykke ned i en lang række aktuelle emner fra mindful drinking til hospitalsmad som medicin, og så skal vi selvfølgelig blive klogere på et af tidens helt hotte emner, nemlig ultraforarbejdet mad,siger Stine Lolk og uddyber:

”For os er Lidl en helt oplagt partner for sundhedsagendaen, fordi de er en af de dagligvarekæder, der tager ansvar for sundheden og har et stort fokus på hele tiden at udvikle deres sortiment i den retning. Det gør de ved eksempelvis at slette momsen på frugt og grønt i en periode på to månederog iværksætte fællesskaber som bælgfrugtpartnerskabet. Derfor er vi meget glade for, at vi i år kan udvide partnerskabet med et flot program på både Sundhedsscenen og madmarkedet”.

Madmarked med en bid fra hele Danmark
Som del af samarbejdet har Madens Folkemøde og Lidl i år inviteret en række af Lidls leverandørertil serien ”En bid af Danmark” til at deltage på årets madmarked med deres produkter:

Sidste år var en kæmpe succes for både vores producenter og gæster til folkemødet. Derfor var det helt oplagt endnu engang at invitere et par håndfulde af vores dygtige, danske leverandører, så endnu flere kan smage deres prisvindende produkter – blandt andet is fra Skarø is, brød bagt med mel fra Skærtoft Mølle og chokolade fra Økoladen,” siger Claus Krogh og slutter:

Nu glæder vi os bare til at kalenderen viser midt maj, så vi kan komme på græs og dele viden,udveksle erfaringer og sammen skabe perspektiver for fremtiden indenfor sundhed og mad medbåde borgerne og branchen”.

 

Fakta

  • For andet år i træk er Lidl partner på Sundhedsscenen på Madens Folkemøde, og partnerskabet har endnu engang fokus på at italesætte og debattere relationen mellem mad og sundhed.
  • 15.-17. maj afholdes Madens Folkemøde i Nykøbing F., og i samarbejde med Region Sjælland præsenterer Lidl Sundhedsscenen, der danner ramme for en række debatter om sundhed anno 2025. Læs mereMadens Folkemødes hjemmeside.
  • Det er gratis at besøge folkemødet, der forventer 10.000 gæster og tæller fem scener, en markedsplads og mere end 150 oplevelser på tværs af byen. Se hele programmet her.
  • Madens Folkemøde er blandt andet støttet af Guldborgsund Kommune, Sparekassen Sjælland-Fyn, Region Sjælland, DI Fødevarer, Lidl Danmark og Landbrug og Fødevarer.
  • Ifølge en undersøgelse fra Epinion vil 73% af danskerne gerne leve sundere, og 56% angiver manglende tid i hverdagen som største forhindring for at leve sundere. Læs mere her.

Pressekontakt

Madens Folkemøde
Presseansvarlig Sara Brink Larsen
sbl@thefoodproject.dk
Tlf. 27 26 63 30

 

Lidl Danmark
Head of External Communication / Pressechef
thomas.sejersen@lidl.dk

Tlf. 76 35 00 10